Hur bokför jag min första faktura som företagare?

Sammanfattning - Viktiga punkter:

  • Skapa och bokför fakturan på rätt sätt för att uppfylla lagkraven.

  • Använd bokföringssystem som underlättar bokföringsprocessen och minskar risken för fel.

  • Var noga med att inkludera moms och att bokföra den korrekt.

  • Spara alla underlag och koppla dem till fakturan.


Att bokföra sin första faktura kan kännas överväldigande, men det behöver inte vara så komplicerat. Här går vi igenom stegen du behöver följa för att säkerställa att du gör det korrekt – så du kan känna dig trygg med att allt sköts enligt bokföringsreglerna.

1. Skapa fakturan

Först och främst måste du skapa en faktura som uppfyller Skatteverkets krav. Fakturan ska innehålla:

  • Fakturanummer

  • Fakturadatum

  • Kundens uppgifter (namn, adress)

  • Ditt företags uppgifter (namn, organisationsnummer, och momsregistreringsnummer om du är momsregistrerad)

  • Specifikation av tjänsten eller produkten

  • Totalsumma och momsbelopp

Ett bra bokföringsprogram eller faktureringssystem kan göra detta automatiskt och säkerställa att allt är korrekt. Men det går lika bra att skapa fakturor i enkla program såsom Microsoft Word, din dators medföljande program “Anteckningar” (på vissa datorer kallas det också för “Notes”) eller något webbaserat verktyg så som Google Docs. Se bara till att få med punkterna ovan så är du på god väg.

2. Bokför försäljningen

När du har skapat fakturan ska du bokföra den som en försäljning. För en försäljning i Sverige innebär det att du:

  • Debiterar Kundfordringar (konto 1510) med fakturans totalbelopp (inklusive moms).

  • Krediterar Försäljning (konto 3001) med beloppet exklusive moms.

  • Krediterar Utgående moms (konto 2611) med momsbeloppet.

Det är viktigt att beloppen bokförs korrekt eftersom du behöver kunna redovisa din moms till Skatteverket. Detta kan du också göra i ett enkelt program så som Microsoft Excel eller det webbaserade Google Sheets.

3. Spara alla underlag

Spara alltid fakturan och koppla den till den bokförda verifikationen i ditt bokföringsprogram. Alla affärshändelser måste vara underbyggda med ett underlag för att uppfylla bokföringslagen.

4. Följ upp fakturan

När kunden betalar fakturan ska du bokföra betalningen. Det gör du genom att:

  • Kreditera Kundfordringar (konto 1510) med totalbeloppet.

  • Debitera Företagskonto (konto 1930) med samma belopp.

Att följa upp dina fakturor och bokföra betalningar är viktigt för att hålla koll på kassaflödet och undvika förlorade intäkter.

Med dessa steg kan du vara trygg med att din första faktura bokförs korrekt! Kom ihåg att alltid dubbelkolla beloppen, särskilt moms, för att undvika onödiga misstag.

Lycka till!

Föregående
Föregående

Vad är skillnaden mellan AB och enskild firma?

Nästa
Nästa

Vilka kostnader kan jag dra av som företagare?